torsdag 4 mars 2010

2005 Albert Bichot Bourgogne Vieilles Vignes


Vissa saker är inte allt de påstår sig vara. Under den ytliga presentationen finner man oftast den sanna bilden, vare sig det gäller nyproducerade blomkrukor eller basbourgogne i beställningssortimentet. Eller vad sägs om det här? Chardonnay av hygglig årgång från äldre stockar, som dessutom fått några års flaskmognad, till ett tvåsiffrigt belopp. Kyle Meyer pratar till och med om the greatest burgundy values I've tasted in the last half a dozen years. För bra för att vara sant? Vi gör en Jansson på rökt lax och drar en kork för att ta reda på svaret.



2005 Bourgogne Vieilles Vignes har en parfymerad doft som inte är helt angenäm. Tvål och mandelolja dominerar, följt av jasmin och en tvåtumfyra av furu. Samt en frånvarande frukt som i detta fall helt klart räknas till ingredienserna. Smaken är faktiskt inte mycket bättre den. En kropp med vattnig framsida, en mitt som inte lämnar avtryck och ett oljigt och något beskt avslut. En viss fruktsötma kan vi leta fram, men det hela känns konstlat och, i brist på bättre ord, tråkigt.

Det är inte så ofta vi sågar ett vin här hemma, inte såhär nära fotknölarna i alla fall, men hur gärna vi än vill se ljuset hamnar vi bara i en mörk återvändsgränd där vi tappar våra naiva förhoppningar lika fort som vi fann dem. Tack och lov hittar vi inte vinet i BS längre, så kvar är väl egentligen bara att glömma och gå vidare. Och lita till förnuftet nästa gång.

3 kommentarer:

  1. Tack för länken, och väldigt bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Och tack för berömmet Miguel! Personligen föredrar jag nog underhållningsvärdet hos Gary V, men Meyer har gjort en hel del klipp värda att se.

    SvaraRadera
  3. Jag drog samma slutsatser som er när jag hittade vinet i BS, det här kan inte bli fel! Vit Bourgogne i den prisklassen springen man ju inte på varje dag så jag beställde en hel hög. Gissa om jag ångrar mig. Det få bli gebort flaskor.

    SvaraRadera