tisdag 18 augusti 2009

Riktigt bröd



Jo, jag har förvisso läst Den hemlige kocken där Mats-Eric Nilsson beskriver det bröd vi köper som ”inplastade, doftlösa och utslätade brödprodukter”. Ändå slås jag över hur förbaskat gott det är med riktigt bröd. J är på besök för Way out west och bjuder som tack för husrum på stenungsbakat bröd från Sveriges största ö. Pomerans, sirap, farinsocker, anis, fänkål – ja alla ingredienser anas bakom den saftiga konsistensen. Och den knapriga skorpan. Jag resonerar tyst med mig själv om det är rimligt att börja dagen med en halv limpa i magen. Och finner mig skära tunnare och tunnare skivor för att på något sätt bevilja backning av det gudomliga brödet. Bli inte förvånade om Gotlandsbrödet koras till Sveriges främsta senare i år.




ps. Bilden från Rute stenungsbageri är lånad från Pain de Martin.

ps. För er som har närmare till Kastellgatan än till Gotland rekommenderas alvar & ivar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar