fredag 27 februari 2009

2007 Joseph Drouhin Rully




Kvällens vin kyls som brukligt på post-arbetsvis, med andra ord alldeles för snabbt. Ryktet i svängen säger att detta vin skall vara minst ett snäpp bättre än basbourgognerna runt hundralappen. Fredagkväll och pizza inför Nöjesguidens årliga firande verkar som ett bra tillfälle att undersöka sanningen i dessa påståenden.
Direkt ur flaskan är det lite funky i näsan. Stall, lite klor, sjöbotten och annat skoj som dock är borta med vinden på fem röda. Någon timme senare känns det mer bekant med röda frukter från mogna jordgubbar till mosade lingon. Färsk svamp och mineraler möter lite tjärimpregnerat sadelläder på ett mycket trevligt sätt.
I munnen möter framförallt en frisk lingonbeska och unga pärliga syror. Mineralerna fyller på till en lång avslutning. Efter någon timme till blir det än bättre med mer röd frukt i näsan och fyllighet i munne. Riktigt trevlig pinot som köps igen. Ingen klockren matchning till pizzan men underbart på egen hand.

2 kommentarer:

  1. Kul, måste prova nya årgången snart, jag brukar gilla den här klart mer än t ex Jadots Couvant des Jacobins. Och Bouchards La Vignée i 2007 års tappning var inte alls god tyvärr, smakade mest trubbig Beaujoulais enligt mig.

    SvaraRadera
  2. Hej Holger!
    Kul att du hittat hit.Tycker jag definitivt du ska pröva Rully 07, som du kan se längre ner i bloggen tycker även jag att detta är betydlgt bättre än Jadots basbourgogne. Lufta rejält som sagt. Lustigt nog tyckte jag att vinet blev bättre med lite högre tempratur, kan försås varit ökad luftning också.
    /Erik

    SvaraRadera